Winst is goed

Het is niet saai om over verdienmodellen na te denken

Met creativiteit kun je de verschillende verdienmodellen zo uit je mouw schudden.

Een vrouw met een sappelend bedrijfje in goedkope juwelen, dacht er over om het op te geven. Tot haar assistente in opdracht van diezelfde winkeleigenaresse per ongeluk een deel van de voorraad niet met korting aanbood, maar in prijs verdubbelde. De verkoop ging door het dak.  Mensen gebruiken de prijs als indicator voor kwaliteit.

Als je meer vrije tijd wilt verdubbel je de prijs van je dienst of product. Je verliest misschien de helft van je klantenkring, de andere helft blijft aan: dezelfde opbrengst in minder tijd. De nieuwe klanten dienen zich vanzelf weer aan, waarna je de prijs weer kunt verdubbelen.

Hij bepleit de kunst van de winstgevendheid. Met creatief nadenken kom je al een heel eind om je winstgevendheid te vergroten. Ik heb vrienden die heel creatief zijn in de muziekindustrie, maar die niet nadenken over winst. Ze bieden een dienst aan en laten dat draaien op advertenties. Hoe saai is dat? Veel mensen willen niet over winst willen praten vanwege de ‘saaiheidsfactor’.

Maar winst en winstgevendheid zijn helemaal geen slechte dingen. Veel bedrijven hebben slechts één verdienmodel. Als daar iets mis mee gaat, dan ben je de klos. Veel bedrijven maken dan de overstap naar een ander verdienmodel. Maar dat is alsof je als een Tarzan van de ene liaan naar de andere springt. Je laat het oude model los, pakt de nieuwe, met de wetenschap dat ook die liaan kan breken en waarna je weer heel snel op zoek moet naar een volgende liaan.”

Bedrijven moeten streven naar een verdienmodel als een tafel. Met vier poten, vier pijlers, vier manieren om geld binnen te halen. Dan kan er altijd een poot breken. En er zijn vele, vele verdienmodellen.

Zo is er het model waarbij je een product hebt dat goedkoop wordt nagemaakt in China en duur wordt verkocht op eBay. Bijvoorbeeld noemt Barbie van Mattel. In China maken ze goedkope namaak, op eBay worden de speciale modellen voor veel geld verkocht. Daar zie je als bedrijf niks van terug. Tenzij je die markten zelf bedient. Wanneer je toch al zoveel barbies maakt, kan je in de fabriek ook een goedkoop product te maken om de onderkant van de markt weer terug te krijgen. Voor de bovenkant komen er gelimiteerde modellen in de winkel die je voor veel geld verkoopt.

Weer een ander model heeft te maken met de verkoop van kleinere producten na een dure aankoop. Bij iets als een auto of een laptop worden mensen ineens erg prijsbewust. Maar is de deal rond, dan wordt er gerust 70 dollar uitgegeven aan een laptoptas of 30 dollar aan een kabeltje. Er zijn bedrijven die hun grote producten met weinig winst verkopen, om winst te maken op de goedkopere producten er omheen.

En wat te denken van Coca-Cola?  Een goed voorbeeld van een bedrijf dat hetzelfde product aan dezelfde consument verkoopt, tegen verschillende prijzen. In een supermarkt kost een grote fles cola naar verhouding veel minder, dan een glas cola, waar veel minder in zit, in een restaurant.

En verdubbel, of verdriedubbel je winst door meer uit je product te halen. Je maakt iets, steekt er veel tijd in en dan wat? Kijk naar de Lion King. Ze deden er jaren over om de animatiefilm te maken. Als ze klaar zijn, dan komt de lunchtrommel, het theaterstuk, de pennen en veel meer.

Het komt  er op neer dat een goede omzet bewijs is dat je waardevol bent voor mensen, maar winst is pas bewijs dat je slim bezig bent. Blijf  creatief in manieren om winst te creëren.

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , ,

One Response to Winst is goed

  1. Rick at #

    Goed artikel! Vooral de tip om qua prijsstelling soms niet omlaag te gaan maar hem omhoog aan te passen, om te testen hoe de markt hier op reageert is zeker een tip die ik toe ga passen.

Geef een reactie