De vormgeving van een Website


vormgevig

De vormgeving van een website is geen doel op zich. Het moet een middel zijn om de inhoud zo goed mogelijk op de bezoeker over te brengen. Verder kan het ontwerp de bezoeker leiden naar de informatie die jij de bezoeker wilt laten lezen. Je leidt hem naar een doel toe.

Dit kan door middel van de schermindeling. In het meest voorkomende geval kijken bezoekers in een patroon in F-vorm.

Bezoekers kijken eerst in een horizontale beweging naar de volledige bovenkant van de website. Daarna verlagen ze hun blik tot halverwege de pagina. Daar dwaalt hun blik tot op halverwege de breedte van het scherm. Vervolgens kijken ze naar beneden aan de linkerkant van de pagina. Op deze manier gaat een webbezoeker scannend over de pagina.

In tegenstelling tot het lezen van een boek wordt de tekst niet grondig gelezen. Het bovenste en linkergedeelte wordt het best bekeken van de website.

Daarom zijn ontwerpers via een vast patroon gaan ontwerpen:

-het bedrijfslogo linksboven.
het is belangrijk dat de bezoekers direct kunnen zien van wie de website is.
-hoofdmenu in de linkerkolom of horizontaal bovenin.
de ongeduldige bezoeker wil snel kunnen navigeren
-subnavigatie in de linkerkolom
als het hoofdmenu horizontaal bovenin staat, is de linkerkolom het volgende aandachtspunt.
-inhoud in de middenkolom
de tekst die op die pagina van belang is wordt in het midden weergegeven.
-zoekfunktie rechtsboven
als de bezoeker niet snel vindt wat hij zoek dan zal hij via de zoekfunctie de gewenste informatie willen vinden. De zoekfunctie staat standaard rechtsbovenaan.
-ondersteunende navigatie rechtsbovenaan en onderaan
onderwerpen die minder belangrijk zijn, krijgen een minder prominente plaats.
-ondersteunende inhoud onderaan.
informatie die minder belangrijk is, wordt geplaatst op een plek waar niet direct de aandacht naartoe gaat.


Optimale leesbaarheid

de lettergrootte moet minimaal 9, maar liever 10 zijn. Een witte achtergrond met een zwarte tekst is het prettigst leesbaar.
Afbeeldingen
een foto zegt meer dan duizend woorden. Met een afbeelding kan direct een sfeer weergegeven worden. Een afbeelding werkt merk- en imago-ondersteunend. Neem niet te zware afbeeldingen in verband met de laadtijd van de pagina.
Verder is het interessant om te zien hoe mensen reageren op signalen, kleuren, tekst en vorm. Een studie over de menselijke reacties en gedragingen kan de effectiviteit van de website en de conversie enorm verhogen.


20 Tips en E-boeken om

je website te verbeteren

Ontdek hoe jij je website kan verbeteren.

Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je Gratis Eboeken en tips om geld te verdienen op internet.

Veel leesplezier en Succes!

 

“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!


Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!

Maak Meer Winst op Internet

Artikelen over Website:

Gebruiksvriendelijkheid van de website
–Vormgeving van de website
Inhoud van de website
–Content en Marketing
–Met welke informatie wil je bezoekers trekken naar je website?
–De long tail zorgt voor je bezoekersaantallen
–Welke website tekst gebruik je?
Doel van de website
–Leads genereren
–inkomsten genereren
–Informatie verschaffen
–merkondersteuning

 

Download Gratis E-boeken:

Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf

 

Contactgegevens

RU Curious?
Stierstraat 47x
318BK Dordrecht
Email: contact@rucurious.nl
KvK: 24488771