Welke website tekst gebruik je?


We kennen allemaal de TV-shows waarbij deelnemers een soort talentenjacht aangaan. Idols, X-factor of the voice of Holland. Zulke shows. Wat opvalt is dat diegene die in de finale komen, en dus de mensen aanspreken die stemmen, een eigen verhaal hebben. Ze weten wie ze zijn en hebben een eigen stem. Soms letterlijk, maar soms via het werk of het uiterlijk dat ze hebben. Een eigen karakter spreekt mensen aan om te stemmen. Met hun eigen stijl of karakter vertellen ze het verhaal over wie ze zijn. Een grijze mus zonder verhaal spreekt niemand aan.

Ook in de literatuur spreek je van een eigen stijl. De stijl zorgt er voor hoe iets klinkt als het gelezen wordt. Het is wat de schrijver meegeeft aan de woorden die hij op papier zet. Het is geschreven door een mens met een eigen karakter en eigen mening. Wat heeft dit allemaal te maken met jouw onderneming?

welke website tekst gebruik je?

Eigenlijk heeft de website tekst alles te maken met je onderneming. De website tekst bepaalt je stijl. Stijl is hoe je schrijft. Hoe de mensen tegen jou en je onderneming aankijken als ze iets van je lezen. Het gaat over je eigen stijl in alles wat je communiceert en uitgeeft. Het gaat over wat er uniek aan jou en jouw onderneming is. Daarom is de website tekst belangrijk.

Voor dat je jouw klanten kan begrijpen, moet je eerst jezelf begrijpen. Je onderneming moet zich onderscheiden en vechten om aandacht in een overbevolkte markt. Je moet een unieke en onderscheidende identiteit creëren voor je onderneming. Je moet interessante dingen schrijven die mensen willen delen op de sociale media zoals Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Kortom: je website tekst moet niet zoals ieder ander klinken.

Net zoals de deelnemers aan de talentenjachten moet je website tekst een stijl hebben die onmiddellijk weer geeft wat er speciaal is aan je onderneming. Je website tekst moet niet klinken als iemand anders. Het moet klinken zoals jij. Alleen jij bent uniek.

Veel websites onderscheiden zich meteen door hun design, logo, afbeeldingen, ed. Over de inhoud wordt nauwelijks nagedacht. Dat is vreemd. We willen een ervaring voor bezoekers maken die gedragen wordt door woorden. Woorden zijn belangrijk. De taal en de stijl van je website tekst die je gebruikt geeft je een krachtige manier om een unieke identiteit op te bouwen. Een identiteit die voortkomt uit je opvoeding, je persoonlijke geschiedenis, culturele smaak, je gevoel voor humor en eenvoudig genoeg je eerlijkheid.

Een unieke menselijke stem is bepalend als je mensen wilt aanspreken en stimuleren. Je moet de bezoekers laten zien wie je bent. Schrijf je website tekst niet in de versleten woorden en bedrijfstaal die iedereen uitslaat op websites. Door het vakjargon krijg je het gevoel dat je naar een robot zit te luisteren die geen cent om je geeft. En al helemaal niet weet wat je wilt of nodig hebt.

Schrijf met een menselijke stem.

Ben jij een mens? Zijn je bezoekers op je website mensen? De mensen die je website tekst lezen? Ik dacht het wel. Zelfs als ze voor een bedrijf, instelling, school of weet ik wat voor baas of opdrachtgever je site bezoeken. Je marketing is gericht op al je klanten, maar je bezoeker is een mens. Onthoudt dat je altijd direct spreekt tegen 1 mens. Schrijf je website tekst zoals je praat:

  • Ontspan. Je stem zou natuurlijk over moeten komen.
  • Schrijf alsof je een brief schrijft aan een vriend.
  • Voorkom jargon en marketing termen.
  • Gebruik uitdrukkingen om meer leven in de brouwerij te krijgen.
  • Houdt je niet streng aan de regels en opbouw. Laat de tekst vloeien en als je daar regels voor moet overschrijden dan is dat zo.
  • Vertel het niet alleen; laat het ook zien. Vertel verhalen. Laat zien hoe je producten in de wereld van je klanten leven en voor oplossingen zorgen.
  • Denk meer na over hoe je opvallend goede inhoud maakt dan dat het er professioneel uitziet. Niemand gelooft het jargon van een professional.

Om een goede website tekst te kunnen schrijven moet je geven om het onderwerp waar je over schrijft (als jij er al niet in geïnteresseerd bent, dan zal je publiek dat ook niet zijn). Maar je zal nog een stap verder moeten gaan. Je moet werkelijk enthousiast zijn over je onderwerp. Je moet het zelfs leuk vinden. Je moet er plezier in hebben om over het onderwerp te praten , te lezen en te schrijven. Benader je boodschap of inhoud van je website met plezier en karakter. Dat je iets wil verkopen hoeft niet te betekenen dat je dood serieus of zelfs saai moet zijn.

Pas je aan voor je bezoekers

Het is belangrijk om je stijl van je website tekst aan te passen aan je publiek of je product. Ik gaf net aan dat je plezier mag maken, maar daarom hoef je niet mensen voor het hoofd te stoten. Er is een enorm verschil tussen plezier hebben en wild, gek of onaangepast overkomen. Het is even belangrijk je eigen identiteit als je publiek te kennen. Je stijl moet passen bij je doel en de mensen voor wie je schrijft. Voor een begrafenisondernemer schrijf je nu eenmaal een andere website tekst dan voor een feestartikelenwinkel.

Bouw op je merk

De meningen over wat een merk precies is verschillen nogal. Laten we zeggen dat het merk is hoe je overkomt bij mensen. Welke indruk je achterlaat door je product, stijl, website, logo, ed. Je moet ervoor zorgen dat je stijl van je website tekst past bij het beeld dat de mensen over je merk of product hebben.

Neem bijvoorbeeld een tv-programma zoals tussen kunst en kitch en het programma pawn stars over pandjesbazen. In principe zijn beide programma’s gelijk. Taxaties van allerlei soorten antiek, kunst, memorabilia en rommel worden in het programma gemaakt. Maar de benadering van beide programma’s is volkomen anders. Pawn stars is kleurrijk en brutaal. Tussen kunst en kitch is rustig, beschaafd en netjes.

Onderscheidt je van kudde.

Net zoals iedereen een eigen karakter heeft zo heeft iedere onderneming ook een unieke kijk op de dingen. Althans zo zou het moeten zijn. Karakter is de sleutel achter elk merk en waarvoor het staat. Het is het verhaal dat je product vertelt aan je klanten. Laat je originaliteit – je persoonlijkheid, hetgeen waarom je uniek bent – door schijnen in de informatie op je website. Van je contacten met je klanten tot je verpakking geven je product karakter. En deze elementen zorgen ervoor dat je mensen aanspreekt of dat ze ongeïnteresseerd zijn. Lees hier meer over in Purple Cow van Seth Godin.

Weet tegen wie je praat…

Zoals gezegd in het artikel Met welke website informatie wil je bezoekers trekken voor je website? is je boodschap op je website – en alle verdere vormen van je marketing eigenlijk – de start van een gesprek met je klanten. Dus tegen wie ga je praten? Wie ga je aan te spreken? Je wilt een beeld krijgen van je klanten die je wilt bereiken. Bepaal het type klant aan wie je jouw product wil verkopen. Bepaal je marktsegment. Je kan overigens meerdere marktsegmenten hebben. Dit betekent dat je tegen verschillende type klanten zal spreken.

Stel je hebt een website voor een openbare bibliotheek. De klanten die je aanspreekt bestaan uit verschillende type. Verschillende marktsegmenten:

  • De mensen die zowel online als offline de collectie van de bibliotheek raadplegen.
  • De mensen uit de omgeving van de bibliotheek.
  • Andere bibliotheken die van hun collectie lenen.
  • Mensen en instellingen die de bibliotheek steunen.
  • Plaatselijke instellingen die samenwerken met de bibliotheek.
  • Leraren van de school.
  • Onderzoekers.
  • Etc,etc.

Het is belangrijk om na te denken hoe deze verschillende type klanten jouw stijl kunnen vormen. En welke woorden, stijl en opbouw hen aanspreekt.

…En hoe je jouw klanten aanspreekt.

Hoe vind je de woorden en stijl die je klanten aanspreekt? Door naar ze te luisteren. Ideaal zou zijn om je klanten te kunnen interviewen. Maar je kan ook online naar ze luisteren door dezelfde publicaties, commentaren of blogs te lezen. Te luisteren naar gesprekken die gevoerd worden op de sociale media zoals Twitter en Facebook. Je kan ook via het Google adwords keyword tool of Market Samurai ontdekken waar mensen naar op zoek zijn.

Deze laatste 2 zijn ook nuttig om te kijken welke woorden je klanten gebruiken die zoeken naar je product en voor welke zoekwoorden jij hoog in de zoekresultaten zou willen staan. De taal die gebruikt wordt kan je veel vertellen over je klanten en hoe je ze aan kan spreken.

Heb een mening

Je stijl is niet alleen hoe je schrijft, maar ook welk standpunt je inneemt. Het is belangrijk om een positie in te nemen en je mening naar voren te brengen. Laat je lezers weten waar je vandaan komt, of hoe je over een bepaald onderwerp denkt. Dit laat zien wie je bent en waar je unieke kijk op de dingen vandaan komt. Het voorkomt dat je een grijze mus wordt onder de bloggers die het alleen maar met iedereen eens is. Succesvolle bloggers hebben iets te zeggen.

En ten laatste moet je stijl herkenbaar zijn.

Ik bedoel hiermee dat het duidelijk moet zijn voor de klanten dat het geschreven is door een mens van vlees en bloed. En dat de schrijver die kwaliteiten heeft ( een mening, een karakter, enthousiasme en aanpassingsvermogen voor je bezoekers) die nodig zijn om aansprekende artikelen te schrijven. Artikelen die nodig zijn als basis voor de start van je relatie met je klant.

Je moet je op je gemak voelen bij wie je bent. Ontwikkel een stijl in je website tekst die bij je past en weergeeft wie je bent, wat je product is en waar je onderneming voor staat. Een stijl die het beste gehoor vindt bij je klanten. Wees echt en eerlijk.


20 Tips en E-boeken om

je website te verbeteren

Ontdek hoe jij je website kan verbeteren.

Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je Gratis Eboeken en tips om geld te verdienen op internet.

Veel leesplezier en Succes!

 

“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!


Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!

Maak Meer Winst op Internet

Artikelen over Website:

Gebruiksvriendelijkheid van de website
–Vormgeving van de website
Inhoud van de website
–Content en Marketing
–Met welke informatie wil je bezoekers trekken naar je website?
–De long tail zorgt voor je bezoekersaantallen
–Welke website tekst gebruik je?
Doel van de website
–Leads genereren
–inkomsten genereren
–Informatie verschaffen
–merkondersteuning

 

Download Gratis E-boeken:

Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf

 

Contactgegevens

RU Curious?
Stierstraat 47x
318BK Dordrecht
Email: contact@rucurious.nl
KvK: 24488771