Gebruiksvriendelijkheid van een Website


gebruiksvriendelijkheid van een website

De usability of gebruiksvriendelijkheid van een website heeft te maken met gemak.

Gemak voor de bezoeker.

De bezoeker is op zoek naar informatie en wil die snel vinden.
Dit zal leiden tot tevreden bezoekers en tevreden bezoekers komen wellicht terug.

Er zijn een aantal algemene eisen ontwikkeld waaraan een website moet voldoen om als gebruiksvriendelijk ervaren te worden.
Deze zijn onderverdeeld in 6 categorieën :

1. Bereikbaarheid
2. Homepage
3. Navigatie
4. Formulieren
5. Teksten
6. Visueel concept

1. Bereikbaarheid
Dit is het gemak waarmee een bezoeker de website kan bereiken. Mensen hebben steeds minder geduld en willen de gewenste informatie zo snel mogelijk vinden. Dit betekent dat de website  2 eigenschappen moet hebben.

De website moet snel geladen zijn en de informatie zichtbaar. Als het laden van de pagina te lang duurt ( langer dan 8 seconden) dan laten de bezoekers de website links liggen. Introductiepagina’s kunnen daarom tot irritaties bij de bezoekers leiden.Plaats bij een introductiepagina dan ook een skip intro mogelijkheid.

De tweede eigenschap is dat de website snel te vinden moet zijn voor de bezoeker en antwoord geeft op zijn vraag. Een website is op een aantal mogelijke manieren te promoten zodat hij snel gevonden kan worden op het internet. Zie marketing.

2. Homepage
Je homepage is je digitale visitekaartje. Als de homepage aantrekkelijk is, is de kans dat de bezoeker gaat rondkijken. Ook voor de homepage zijn een aantal eigenschappen te noemen:

-bezoeker moeten in één oogopslag kunnen zien wie de afzender is en wat de website te bieden heeft. Je kunt een zin of slogan achter je naam zetten die kort en bondig aangeeft waar je voor staat.

– op de website moet je alleen het broodnodige aanbieden. De homepage is een etalage. De homepage moet duidelijk maken wat er in de winkel te krijgen is en moet de bezoekers binnentrekken. Noem alleen rubrieken en laat de bezoekers boorklikken naar de informatie waarnaar hij op zoek is.

– de homepage moet actueel zijn. Laat de bezoekers weten dat er steeds iets nieuws te beleven valt.

3. Navigatie
Met navigatie wordt bedoeld dat de bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Je website moet op een logische manier in elkaar zitten. De vormgeving van websites zal verschillen, maar het navigeren en zoeken is veelal hetzelfde.

Je kunt hoofdrubrieken op een pagina aanbrengen. Door de inhoud van de website op te bouwen in rubrieken wordt structuur in de website aangebracht.

Uitklappende menu’s vergen meer nuwkeurigheid van de bezoeker en verbergen de rubrieken. Hoe overzichtelijker de website, hoe groter de kans dat de ongeduldige bezoeker vindt wat hij zoekt.

Pop-ups brengen veel irritatie met zich mee. Veel gebruikers hebben er een hekel aan.

4. Formulieren
Het kan zijn dat je jouw bezoekers een formulier in wil laten vullen om zijn gegevens achter te laten. Bezoekers zullen het formulier alleen invullen als van tevoren duidelijk is wat er van hen verwacht wordt. Geeft voldoende informatie, voordat van een bezoeker iets wordt gevraagd. Geef ook voldoende informatie over hetgeen de bezoeker kan verwachten nadat hij het formulier ingevuld heeft.

Een handige eigenschap van een formulier is dat fouten hersteld kunnen worden zonder dat het formulier in zijn geheel gewist wordt.

5. Teksten
Lezen vanaf een beeldscherm wordt nog altijd als minder prettig ervaren dan lezen vanaf papier.

-beeldschermlezers zijn ongeduldig.
-Beeldschermlezers lezen scannend
-lezen vanaf een beeldscherm is 25 procent langzamer dan lezen vanaf papier
– vijftig procent van de bezoekers komt niet verder dan de homepage. Daar beslissen ze in luttele seconden of ze verder gaan of niet.

Beeldschermlezers gunnen zichzelf geen tijd om hele lappen tekst te lezen.

1. teksten moeten niet te lang zijn- tussen de 150 en 400 woorden is gewenst
2. begin met een goede introductie – in de introductie moet duidelijk zijn wat in het vervolg van de tekst te vinden is. Beperk de introductie tot maximaal 50 woorden.

3. Maak gebruik van kopjes,subkopjes en opsommingstekens om de lezer in staat te stellen om te scannen.
4. serveer de tekst in kleine brokken. Niet alleen de tekstlengte, maar ook de zinlengte moet zo klein mogelijk gehouden worden.

5. kies een geschikt lettertype. Populaire beeldschermletters zijn Arial en Verdana. Ze zijn prettig leesbaar en leiden niet af.

6. Visueel ontwerp.

Het visueel ontwerp is een categorie apart en valt onder de vormgeving van de website.


20 Tips en E-boeken om

je website te verbeteren

Ontdek hoe jij je website kan verbeteren.

Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je Gratis Eboeken en tips om geld te verdienen op internet.

Veel leesplezier en Succes!

 

“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!


Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!

Maak Meer Winst op Internet

Artikelen over Website:

Gebruiksvriendelijkheid van de website
–Vormgeving van de website
Inhoud van de website
–Content en Marketing
–Met welke informatie wil je bezoekers trekken naar je website?
–De long tail zorgt voor je bezoekersaantallen
–Welke website tekst gebruik je?
Doel van de website
–Leads genereren
–inkomsten genereren
–Informatie verschaffen
–merkondersteuning

 

Download Gratis E-boeken:

Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf

 

Contactgegevens

RU Curious?
Stierstraat 47x
318BK Dordrecht
Email: contact@rucurious.nl
KvK: 24488771