Twitter test nog een nieuw verdienmodel.

De microblogdienst gaat wellicht adverteren op basis van ‘real-time’ conversaties.
Twitter is sinds zijn oprichting bezig met het zoeken naar een geschikt verdienmodel. Met het nieuwe verdienmodel moeten eindelijk vaste inkomsten gerealiseerd worden. Via het onderdeel EarlyBird biedt Twitter al aanbiedingen aan, maar door het nieuwe experiment komt hier een nieuwe dimensie bij.

Trending topics

Rajamaran stelt in een video-interview dat adverteerders via EarlyBird aanbiedingen kunnen doen op basis van de tweets van gebruikers. Trending topics, onderwerpen waar gebruikers het meest over praten, spelen hierbij een cruciale rol. Twitter is van plan om samen met adverteerders in te springen op trends waardoor ze snel interessante aanbiedingen kunnen doen.

Een apart systeem moet zowel het aanbod van adverteerders als trends op Twitter analyseren. Als voorbeeld noemt Rajamaran de outfit van een beroemdheid view website. Mocht dat een trend worden, dan tipt Twitter een modezaak die daarop kan inspelen.

Andere ontwikkelingen
Real-time adverteren zou voor Twitter heel goed de realiteit kunnen worden. Eerder experimenteerde externe partij Tweetdeck namelijk met real-time user streams, waardoor de tweets van anderen op het scherm verschijnen wanneer ze daadwerkelijk geplaatst worden. Twitter gaf hiervoor de User Streams-API vrij, de benodigde code waardoor derden het kunnen gebruiken.

Voor het nieuwe EarlyBird-concept zou het betekenen dat gebruikers van Twitter de aanbiedingen meteen zien na het plaatsen van een tweet, zonder dat gebruikers de pagina hoeven te verversen.

Snellere zoekopdrachten
Volgens tests van weblog The Next Web zal Twitter door de User Streams-API in de toekomst zorgen voor onder andere snellere zoekopdrachten. Gebruikers kunnen zonder notificatie in hun mailbox zien wie hen volgt en het is meteen zichtbaar wanneer iemand op Twitter een bericht markeert als favoriet.

Twitter is de laatste tijd flink aan het vernieuwen. Zo voegde het onlangs de nieuwe functie ‘Suggestions for You’ toe. Via een algoritme op basis van followers en degenen die zij volgen, geeft Twitter suggesties voor de gebruikers om nieuwe contacten toe te voegen. De nieuwe functie wordt geleidelijk verspreid onder alle gebruikers.

//

, , , , , , , , , , , , ,

One Response to Twitter test nog een nieuw verdienmodel.

  1. Het gaat toch niet werken. Mensen zitten helemaal niet te wachten op aanbiedingen via Twitter.

Geef een reactie