Betaald of onbetaald scoren op Google.

Wie na een zoekopdracht in Google niet bovenaan staat, bestaat niet. Bedrijven doen dan ook heel wat inspanningen om hun website bovenaan het resultatenlijstje bij Google en andere zoekmachines te krijgen.

Het succes van Google en andere zoekmachines staat of valt bij de gebruiksvriendelijkheid. Als de surfer een zoekterm intikt en het resultaat komt helemaal niet overeen met wat hij zoekt, zal hij al gauw geen gebruik meer maken van de zoekmachine. Daarom is Google constant op zoek naar de webpagina’s die het meest autoriteit hebben over een bepaald onderwerp.

Die autoriteit krijgt een webpagina als ernaar verwezen wordt door heel wat andere websites. Daarbij is het beter als die verwijzingen komen van websites die zelf ook een hoge autoriteit genieten. Daarnaast gaat Google ook alle webpagina’s constant screenen op de woorden die erin gebruikt worden. Daarbij wordt bijvoorbeeld meer waarde gehecht aan woorden die in de titel staan, veel voorkomen of vetgedrukt staan. Het spel om al die parameters te bespelen om zo hoog mogelijk te scoren in een zoekmachine, is Search engine optimization (SEO).

Daarnaast laat Google AdWords toe om te bieden op zoektermen. Wie het meest betaalt voor een bepaalde zoekterm, maakt veel kans dat hij met zijn website bovenaan staat als dat trefwoord ingetikt wordt. Dit is Search engine advertising (SEA).

De betaalde links verschijnen in Google bovenaan op een lichtgekleurde achtergrond en in de balk rechts. Er staat boven ‘gesponsorde link’, maar heel wat gebruikers zullen ongetwijfeld het onderscheid tussen de betaalde links en de links die zich op natuurlijk wijze naar boven hebben gewerkt, niet zien. Google houdt niet voor niets het onderscheid zeer vaag.

Het biedsysteem van Google is heel uitgebreid. Zo is het bijvoorbeeld niet alleen mogelijk om een maximaal bedrag per klik in te stellen, maar ook een maximaal bedrag dat je per dag wil uitgeven aan gesponsorde links. Je kan zelfs bepalen dat de webpagina waarnaar de zoekterm linkt, enkel getoond wordt als iemand van een bepaalde stad op het net zit, of dat de webpagina alleen verschijnt op bepaalde momenten van de dag. Maar ook hier blijft de gebruiksvriendelijkheid belangrijk. Als de webpagina waarnaar de betaalde zoekterm linkt, de inhoud van de term niet dekt, zal de link niet bovenaan verschijnen bij de Google-resultaten

, , , , , , , , , , , ,

One Response to Betaald of onbetaald scoren op Google.

  1. Anna at #

    Titel en description zijn zeker nog sdtees belangrijk om in te vullen. Het werkt in je voordeel voor SEO en kan een bezoeker overtuigen om op jouw link te klikken en niet op het zoekresultaat boven of onder je.

Geef een reactie