Hoe vind je jouw marktsegment?

Hoe vind je jouw marktsegment?

Een marktsegment is alleen bruikbaar als het je in staat stelt je klanten een meerwaarde te bieden en waarmee jij een interessante winstmarge kan bereiken.

Om een marktsegment aan te kunnen spreken moet het segment

  • Overzichtelijk zijn
  • Te onderscheiden zijn
  • Bereikbaar zijn

Overzichtelijk

Je moet een balans vinden tussen te ruim en te bekrompen denken.  Bij te ruim denken heb je geen richtlijn en bij te beperkt denken heb je geen winst. De omvang heeft te maken met de zakelijke omgeving en de mogelijkheden van je onderneming, de concurrentie en de eisen van de klant. Het komt neer op efficiënt en effectief zijn. Voor een multinational zijn de marktsegmenten groter dan voor de groenteboer op de hoek.

De trend tekent zich af dat de segmenten steeds kleiner worden omdat de klanten veeleisender  worden. Ondernemingen spelen hierop in door veel meer verschillende producten op de markt te brengen die voldoen aan de specifieke wensen van de klant.

Onderscheiden

De meest effectieve manier is klanten te onderscheiden op basis van hun wensen en behoeften. Aan de wensen en behoeften beantwoord je door middel van de voordelen van je product. Eventueel kan je het koopgedrag van je klanten in je marktsegment inbrengen.

Bereikbaar

Als je klanten hebt onderverdeeld die op zoek zijn naar de voordelen die jouw product biedt, dan moet je ze nog kunnen bereiken. Dat bereiken moet effectief en efficiënt zijn.  Je moet een betaalbare manier vinden om met deze groep te kunnen communiceren. Vind je geen manier om met deze specifieke groep te communiceren dan vormt het geen marktsegment voor je.

lees meer over het bepalen van jouw marktsegment

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie