In Touch met jouw website

touchscreen smartphone

De iPad heeft zich inmiddels bewezen als een populaire en veelzijdige internettablet. Hoe optimaliseer je een website voor dit nieuwe medium iPad?

Vroeger hield je rekening met een mac of een pc waarop je site te zien moest zijn, maar met de komst van verschillende smartphones en tablets ben je genoodzaakt je website ook voor die platformen te optimaliseren.

Een tablet op zichzelf is niets nieuws. Er is geen enkele fabrikant in geslaagd die massaal te verkopen, totdat Apple met de iPad kwam. De iPad is de voorbode van een nieuwe generatie apparaten die conventionele invoermethoden als toetsenborden en muizen overbodig maakt. Touchscreen is de nieuwe hype.

De grootte en resolutie van het scherm en dat het zowel in portret als landscape bekeken kan worden zijn veranderingen waarmee rekening gehouden moet worden in de lay-out van de website. Het word duidelijk dat een enkel ontwerp niet zomaar voor alle apparaten geschikt is. Vandaag de dag moet je gewoon rekening houden met de kleine schermen van smartphones, de iPads en zijn navolgelingen en natuurlijk de laptops, netbooks en desktopcomputers.

Conventionele navigatiemethoden kunnen tot op zekere hoogte overboord gegooid worden. Waar een bezoeker voorheen de cursor over een link bewoog, is dat nu niet meer mogelijk met het aanraakscherm. Een speciale touch-interface is dus noodzakelijk. Er zal een nieuwe manier van interactie moeten worden gebruikt omdat de oude vorm van interactie niet meer voldoet in een touch screen.

Touchscreen mag dan wel de nieuwe hype zijn. In de nabije toekomst moet je met je website ontwerp  ook rekening gaan houden met een nieuwe reeks televisies met internettoegang. Ook daarop moet de bezoeker van je website goed kunnen navigeren.

Touch is logisch voor navigatiedoeleinden op apparaten als de iPad die alleen een scherm en geen randapparatuur hebben. Surfen op een normale computer of in de toekomst televisies is een hele andere ervaring, met andere mogelijkheden en kansen voor het reageren op inhoud van de website.

Vooral de commercieel ingestelde markten zien de iPad als een eerste product van een nieuw kanaal om mensen te bereiken. Vooral voor webshops werkt het touchscreen goed. Het geeft de gebruikers een minder afstandelijke en meer persoonlijke verbinding met de content die getoond wordt. Het persoonlijk maken van de content is een enorm voordeel bij de verkoop online. De mogelijkheid om een product te roteren, vergroten of op een andere manier te beïnvloeden zou de ecommerce een flinke duw in de rug kunnen geven. Mensen raken ook snel gewend aan het werken met een touchscreen. Ze zullen overal rond om ons heen opduiken. Binnenkort zullen we vergeten zijn dat het touchscreen alleen in een futuristische film als Minotiry Report te zien was.

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie