Hoe stel je een ondernemingsplan op?

Hoe stel je een ondernemingsplan op?

Een ondernemingsplan zal er voor zorgen dat je beter voorbereid bent voor de toekomst. Het is DE manier om te komen waar je wilt zijn. Het zal je activiteiten effectiever maken en het dwingt je aan te geven hoe je wenst dat de onderneming er in de toekomst uit zal zien en hoe je deze doelstellingen kunt bereiken.

Een mislukte planning is een geplande mislukking.

 

1. Samenvattend overzicht

In het samenvattend overzicht worden alle belangrijke punten in het kort weergegeven en het is daarom meer dan slechts een inleiding. Mensen onthouden dingen door herhaling. Het samenvattend overzicht is een plaats waar je beschrijft wat je gaat beschrijven.

 

2. Overzicht van de onderneming

Wie is het bedrijf? Wat zijn de waarden? Wat doet de onderneming?

In het overzicht geef je het karakter van het bedrijf weer:

  • Ondernemingsmissie – de kenmerken van de onderneming worden weergegeven.
  • Doelen –  de doelstellingen en deeldoelstellingen die de route volgen naar het einddoel.
  • Ondernemingswaarden –  de waarden en overtuigingen van waaruit je werkt
  • Visie – je beeld voor de toekomst en de ontwikkeling die de onderneming gaat maken.

 

3. Branche

Je geeft hierin  zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van de elementen die gelden in de branche waarin je onderneming actief is. Welke krachten gelden in de branche? Wie zijn je concurrenten? Welke strategieën hebben je concurrenten? Wat zijn de kenmerken van de doelgroep? Wat zijn je mogelijkheden en wat zijn de aanwezige risico’s. Hoe kan jouw onderneming in deze branche succesvol zijn.

 

4. Beschrijving van de onderneming

In de beschrijving geeft je nadere details van je onderneming. Hoe ziet de organisatie eruit? Hoe is de onderneming opgezet? Welke technologieën gebruik je? Welke kennis en know-how heb je binnen je onderneming? beschrijf je producten of diensten. Leg daarbij de nadruk op jouw specifieke voordelen en benadruk de positie van je onderneming ten opzichte van de concurrentie. Zorg voor een nieuwe invalshoek door de onderneming te bekijken door de ogen van de klant.

 

5. Ondernemingsstrategie

Geef alle mogelijkheden aan waarop de onderneming zich presenteert op de markt. Zowel op de branche waarin de onderneming actief is als op de doelgroep die de onderneming wilt bereiken. Wat is je strategie? En waarom is deze strategie de beste? Geef dit aan door factoren die van belang zijn in de branche en binnen de onderneming. hoe speel je in op nieuwe ontwikkelingen binnen de branche? Wat zijn de alternatieven voor de onderneming en hoe reageer je op nieuwe ontwikkelingen?

 

6. Financieel overzicht

In het financiële onderdeel van het ondernemingsplan geef je de huidige stand van de financiën weer en een prognose voor de toekomst.

Hierin komen voor:

  • Winst- en verliesrekening
  • Balans
  • Welke geldstromen komen binnen en gaan de onderneming uit.

 

 

7. Plan

Hoe kan je gepresenteerde plan gerealiseerd worden? Over welke vaardigheden, organisatie, kennis en richting beschikt de onderneming om met succes je doel te bereiken. Wees enthousiast en inspirerend zodat je met vol vertrouwen in je onderneming en je plan de toekomst tegemoet kan gaan.


20 Tips en E-boeken om

je website te verbeteren

Ontdek hoe jij je website kan verbeteren.

Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je Gratis Eboeken en tips om geld te verdienen op internet.

Veel leesplezier en Succes!

 

“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!


Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!

Maak Meer Winst op Internet

Artikelen over het Ondernemingsplan:

Hoe maak ik een ondernemingsplan?
–Wat staat in een ondernemingsplan?
–Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
–Hoe stel je de ondernemingsmissie op?
–Hoe stel ik doelstellingen en deeldoelstellingen op?
–Ondernemingswaarden
–Vragenlijst voor de ondernemer
–Ondernemingsvisies

 

De Analyse
De analyse van de maatschappij als geheel
–Demografische factoren
–Sociaal/Culturele factoren
–Technologische factoren
–Ecologische factoren
–Politiek/Juridische factoren
–Economische factoren
Analyse van de Markt
–Structuur
–Markt
–Relaties
–Financiën
–Verkorte analyse
Analyse van de Klant
–Waarom kopen klanten jouw producten?
–Hoe bepalen de klanten hun keuze?
–Hoe accepteert de klant jouw product?
Marktsegment
–Wie koopt er?
–Wat kopen zij?
–Waarom kopen zij?
–Hoe vind je jouw marktsegment?

 

Download Gratis E-boeken:

Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf

 

Contactgegevens

RU Curious?
Stierstraat 47x
318BK Dordrecht
Email: contact@rucurious.nl
KvK: 24488771