Hoe vind je jouw marktsegment?

Een marktsegment is alleen bruikbaar als het je in staat stelt je klanten een meerwaarde te bieden en waarmee jij een interessante winstmarge kan bereiken.

Om een marktsegment aan te kunnen spreken moet het segment

  • Overzichtelijk zijn
  • Te onderscheiden zijn
  • Bereikbaar zijn

Overzichtelijk

Je moet een balans vinden tussen te ruim en te bekrompen denken.  Bij te ruim denken heb je geen richtlijn en bij te beperkt denken heb je geen winst. De omvang heeft te maken met de zakelijke omgeving en de mogelijkheden van je onderneming, de concurrentie en de eisen van de klant. Het komt neer op efficiënt en effectief zijn. Voor een multinational zijn de marktsegmenten groter dan voor de groenteboer op de hoek.

De trend tekent zich af dat de segmenten steeds kleiner worden omdat de klanten veeleisender  worden. Ondernemingen spelen hierop in door veel meer verschillende producten op de markt te brengen die voldoen aan de specifieke wensen van de klant.

Onderscheiden

De meest effectieve manier is klanten te onderscheiden op basis van hun wensen en behoeften. Aan de wensen en behoeften beantwoord je door middel van de voordelen van je product. Eventueel kan je het koopgedrag van je klanten in je marktsegment inbrengen.

Bereikbaar

Als je klanten hebt onderverdeeld die op zoek zijn naar de voordelen die jouw product biedt, dan moet je ze nog kunnen bereiken. Dat bereiken moet effectief en efficiënt zijn.  Je moet een betaalbare manier vinden om met deze groep te kunnen communiceren. Vind je geen manier om met deze specifieke groep te communiceren dan vormt het geen marktsegment voor je.

Hoe kan je jouw marktsegment onderzoeken?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Naar welke voordelen zijn je klanten op zoek in jouw markt?
  • Voorzien de eigenschappen en service van je product in de wensen en behoeften van je klanten?
  • Is de omvang van het marktsegment effectief genoeg voor jouw onderneming?
  • Is je klant efficiënt te bereiken?
  • Is je distributie en ondersteuning toereikend?

Om dit te onderzoeken zou je kleine klanteninterviews kunnen houden. Maar pas op, niet te veel vragen te stellen. Daar houden klanten niet van. Hou het informeel!

1.       Selecteer enkele klanten uit een marktsegment

2.       Breng de kanten samen in kleine groepen of individueel

3.       Laat ze iets over zichzelf vertellen

4.       Vraag naar hun mening over je product

5.       Vraag waarom ze jouw product (zouden)kopen en wat het alternatief zou zijn

 

Gebruik je gezond verstand.


20 Tips en E-boeken om

je website te verbeteren

Ontdek hoe jij je website kan verbeteren.

Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je Gratis Eboeken en tips om geld te verdienen op internet.

Veel leesplezier en Succes!

 

“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!


Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!

Maak Meer Winst op Internet

Artikelen over het Ondernemingsplan:

Hoe maak ik een ondernemingsplan?
–Wat staat in een ondernemingsplan?
–Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
–Hoe stel je de ondernemingsmissie op?
–Hoe stel ik doelstellingen en deeldoelstellingen op?
–Ondernemingswaarden
–Vragenlijst voor de ondernemer
–Ondernemingsvisies

 

De Analyse
De analyse van de maatschappij als geheel
–Demografische factoren
–Sociaal/Culturele factoren
–Technologische factoren
–Ecologische factoren
–Politiek/Juridische factoren
–Economische factoren
Analyse van de Markt
–Structuur
–Markt
–Relaties
–Financiën
–Verkorte analyse
Analyse van de Klant
–Waarom kopen klanten jouw producten?
–Hoe bepalen de klanten hun keuze?
–Hoe accepteert de klant jouw product?
Marktsegment
–Wie koopt er?
–Wat kopen zij?
–Waarom kopen zij?
–Hoe vind je jouw marktsegment?

 

Download Gratis E-boeken:

Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf

 

Contactgegevens

RU Curious?
Stierstraat 47x
318BK Dordrecht
Email: contact@rucurious.nl
KvK: 24488771