Technologische analyse

Hier wordt ingegaan op de meer algemene technologische ontwikkeling voor het voeren van een internet-onderneming. Uiteraard zijn er per branche of bedrijf technologische ontwikkelingen die een bedreiging of een kans op kunnen leveren. Hierin wordt ingegaan bij de analyse van de branche omgeving.

Het is een uitdaging om te kunnen beoordelen of een technologische ontwikkeling van belang kan zijn voor een bedrijf en zijn concurrentiepositie. De ontwikkelingen van het internet volgen zich steeds sneller op.

Web 1.0

De ontwikkeling van het World Wide Web betekende een enorme stap vooruit. Surfen en e-mailen waren de belangrijkste activiteiten op het internet. De Websites waren statisch en de webmaster beschikte over de nodige ICT-kennis. De webmaster bepaalde welke informatie op het internet verscheen. De ontwikkeling van web 1.0 liep ongeveer van 1990 tot 2000.

Web 2.0

Web 2.0 wordt ook wel genoemd het sociale web omdat het toevoegen van informatie niet meer beperkte tot de webmaster met ICT-kennis. Iedereen kan meedoen met het toevoegen van informatie aan websites door middel van teksten, foto’s en filmpjes. Voorbeelden hiervan zijn youtube en wikipedia. Tijdens web 2.0 ontstonden blogs en sociale netwerken zoals facebook en hyves. Het delen van informatie en het samenwerken aan het bouwen van websites is een belangrijk kenmerk van web 2.0.

Tot zover het reeds bestaande web.

Web 3.0

Het web is een verzameling documenten. Een zoekmachine doorzoekt miljarden pagina’s van internet op zoek naar de zoekwoorden die je hebt ingegeven. Vervolgens toont die zoekmachine een lijst met pagina’s waar die zoekwoorden in voor komen. De zoekmachine weet dat de zoekwoorden voorkomen, maar de betekenis is voor hem onbekend.

Web 3.0 geeft betekenis aan die documenten. Web 3.0 wordt het intelligente web genoemd. Web 3.0 leert de waarde te begrijpen van de informatie op het internet.  Het herkent gegevens en kan daardoor slimmer zoeken. Het  zorgt  voor een relatie tussen diverse soorten informatie. In het Web 3.0 kan de computer de mens begrijpen. De computer leest niet alleen woorden, maar begrijpt ook de betekenis van die woorden.

Bijvoorbeeld bij woorden die een dubbele betekenis hebben, begrijpt de computer welke betekenis aan dat woord gegeven moet worden. Hierdoor wordt een groot aantal zoekresultaten met een verkeerde betekenis achterwege gelaten. Dit kan verder gaan. Als het web begrijpt waar je naar zoekt dan kan deze voorstellen aan je doen en meerdere gerelateerde diensten aanbieden.

Web 3.0 moet nog ontwikkeld worden, maar er wordt nu al gesproken over Web 4.0. op dit moment is men bezig om informatie op te slaan op eigen computers. In web 4.0 wordt alles opgeslagen in een vorm dat deze informatie altijd en overal opgevraagd kan worden via een daarvoor geschikt apparaat. Dit kan een computer zijn of een telefoon.

Set Godin zegt in zijn blog over web 4.0 al op 19 januari 2007:

  • Mijn vlucht van Toledo naar Seatle is afgelast. Mijn telefoon weet dat ik op de vlucht geboekt heb, weet dat de vlucht is afgelast en geeft alternatieve vluchten aan.
  • Google weet waar ik naar op zoek ben op het internet en wat anderen zoeken. Iedere dag laat web 4.0 mij zien waar ik naar zou moeten zoeken en nog niet doe. En hij verbind mij met mensen die hetzelfde zoekgedrag vertonen.
  • Ik ben laat voor mijn afspraak in een restaurant. Mijn GPS-telefoon weet dit ( omdat hij mijn agenda, mijn locatie, de tijd en de verkeerssituatie kent). Hij meldt mij dat ik laat ben en waarschuwt de mensen met wie ik een afspraak heb.
  • Als een projectmanager weet mijn computer van de planning en de omstandigheden van het project waaraan ik werk. En ook van alle computers van de personen die verbonden zijn met dit project. Zodra er iets verkeerd of juist goed gaat wordt de planning automatisch aangepast.
  • Tijdens het schrijven van een artikel krijg ik suggesties voor bronnen, omdat mijn tekstverwerker weet wat ik geschreven heb, waarover ik aan het schrijven ben en wat er op het internet te vinden is dat daaraan gerelateerd is.

Voorlopig is web 4.0 nog iets van de toekomst en is men net gestart met de ontwikkeling van web 3.0.

Een andere technologische ontwikkeling is Radio Frequency identification. Deze technologie maakt het mogelijk om goederen op afstand te identificeren met behulp van radiogolven. Het wordt bijvoorbeeld al toegepast voor diefstalpreventie met toegangspoortjes. In het dagelijks gebruik zou het een koelkast op kunnen leveren die weet wanneer er nieuwe melk gekocht moet worden. RFID, GPS, sensoren en  surveillancecamera’s zijn allemaal technieken waarmee voorwerpen data uit de fysieke wereld verzamelen en kunnen toevoegen aan het web.

De techniek die nu snel in ontwikkeling is verruimd de mobiliteit. Mobiel internet is aan een opmars bezig. Een belangrijke ontwikkeling zijn de mobiele websites en mobiele zoekmachines. De groei van het aantal actieve gebruikers is dertig tot veertig procent per jaar.


20 Tips en E-boeken om

je website te verbeteren

Ontdek hoe jij je website kan verbeteren.

Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je Gratis Eboeken en tips om geld te verdienen op internet.

Veel leesplezier en Succes!

 

“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!


Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!

Maak Meer Winst op Internet

Artikelen over het Ondernemingsplan:

Hoe maak ik een ondernemingsplan?
–Wat staat in een ondernemingsplan?
–Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
–Hoe stel je de ondernemingsmissie op?
–Hoe stel ik doelstellingen en deeldoelstellingen op?
–Ondernemingswaarden
–Vragenlijst voor de ondernemer
–Ondernemingsvisies

 

De Analyse
De analyse van de maatschappij als geheel
–Demografische factoren
–Sociaal/Culturele factoren
–Technologische factoren
–Ecologische factoren
–Politiek/Juridische factoren
–Economische factoren
Analyse van de Markt
–Structuur
–Markt
–Relaties
–Financiën
–Verkorte analyse
Analyse van de Klant
–Waarom kopen klanten jouw producten?
–Hoe bepalen de klanten hun keuze?
–Hoe accepteert de klant jouw product?
Marktsegment
–Wie koopt er?
–Wat kopen zij?
–Waarom kopen zij?
–Hoe vind je jouw marktsegment?

 

Download Gratis E-boeken:

Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf

 

Contactgegevens

RU Curious?
Stierstraat 47x
318BK Dordrecht
Email: contact@rucurious.nl
KvK: 24488771