Structuur

Elke Markt heeft een eigen vorm en structuur.

De concurrentie omgeving

De structuur van de markt wordt bepaald door het aantal concurrenten en de omvang van de ondernemingen van de concurrenten.

Zo kan er een markt zijn met:

  • 1 monsteronderneming zonder concurrentie
  • Een groot aantal levensvatbare ondernemingen (de overgrote meerderheid van de branches). Naast het aantal concurrenten is het handig om te weten hoeveel grote en kleine ondernemingen er zijn.

Tip: maak een lijst van je belangrijkste concurrenten in de branche.

Nieuwe technologieën

Veel branches worden gedreven door verbeteringen of veranderingen in de technologie. Ga na, voor zover mogelijk, hoeveel en hoe snel dingen binnen de branche veranderen.

Entree drempels

Wie kan er meedoen? Welke investeringen zijn er nodig om mee te doen? Welke moeilijkheden moeten worden overwonnen om mee te doen in jouw branche? Zijn deze drempels hoog of juist laag? Hoe gemakkelijk is het voor ondernemingen om mee te doen?

Belangrijk om te weten is: wordt de branche bedreigd door nieuwe toetreders op de markt?

Dit  is afhankelijk van:

  • Grootte van de actieve bedrijven op de markt en of het voor grote ondernemingen voordeliger is om actief te zijn op de markt? Daarom zal het voor een kleine beginnende onderneming duurder zijn omdat deze de efficiency voordelen niet heeft.

 

Door de komst van internet kan dit een minder belangrijk aspect zijn.  Kijk bijvoorbeeld naar de boekhandels: de voordelen die te behalen zijn op het gebied van inkoop en reclame door tgrote bedrijven met een keten van filialen vallen weg door het voordeel dat internetboekhandels hebben omdat zij geen dure winkel hoeven te onderhouden. De internetboekhandels zijn op een andere manier efficiënt om de kosten te besparen.

  • Verschillen in producten die aangeboden worden om zich te onderscheiden van de concurrentie.

 

Ook deze toetredingsdrempel is verlaagd door internet. Het is eenvoudiger om een nieuw product aan te bieden en dit via internet te doen. Bijvoorbeeld bij Nike kan iedereen, waar ook ter wereld zijn eigen schoenen ontwerpen. De klant kiest op de website een standaardschoen en kan vervolgens zelf variaties aanbrengen. Meer variatie in product, zonder grote voorraden aan te hoeven leggen.

  • Startkapitaal.

Deze drempel is door internet misschien wel het meest verlaagd. Geografische grenzen vervallen, waardoor een buitenlandse doelgroep bereikt kan worden en hoge kosten van het aanbieden in een winkel vervallen.

Het komt erop neer dat de toetredingsdrempels door internet verlaagd zijn en de dreiging van nieuwkomers dus groter is geworden.

Toch kunnen er drempels aanwezig zijn door bijvoorbeeld klantenbinding van de bestaande bedrijven. Door het gebruik van automatische ordersystemen kan de band tussen de  ondernemer en de klant versterkt worden, waardoor het voor een nieuwkomer moeilijk is om zich in deze branche te vestigen.

Tip: maak een lijst van entree drempels in jouw branche

 

Exit drempels

Hoe lastig is het voor bedrijven om een bepaalde branche te verlaten als ze dat wensen? Door een heel netwerk van relaties en een toewijding die vaak al decennia stand heeft gehouden, zijn ondernemers vaak zeer sterk aan een branche gebonden. Deze gebondenheid noemen we exit drempels.

Probeer inzicht te verkrijgen over het aantal ondernemingen dat in de afgelopen vijf jaar de branche heeft verlaten en om welke reden.


20 Tips en E-boeken om

je website te verbeteren

Ontdek hoe jij je website kan verbeteren.

Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je Gratis Eboeken en tips om geld te verdienen op internet.

Veel leesplezier en Succes!

 

“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!


Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!

Maak Meer Winst op Internet

Artikelen over het Ondernemingsplan:

Hoe maak ik een ondernemingsplan?
–Wat staat in een ondernemingsplan?
–Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
–Hoe stel je de ondernemingsmissie op?
–Hoe stel ik doelstellingen en deeldoelstellingen op?
–Ondernemingswaarden
–Vragenlijst voor de ondernemer
–Ondernemingsvisies

 

De Analyse
De analyse van de maatschappij als geheel
–Demografische factoren
–Sociaal/Culturele factoren
–Technologische factoren
–Ecologische factoren
–Politiek/Juridische factoren
–Economische factoren
Analyse van de Markt
–Structuur
–Markt
–Relaties
–Financiën
–Verkorte analyse
Analyse van de Klant
–Waarom kopen klanten jouw producten?
–Hoe bepalen de klanten hun keuze?
–Hoe accepteert de klant jouw product?
Marktsegment
–Wie koopt er?
–Wat kopen zij?
–Waarom kopen zij?
–Hoe vind je jouw marktsegment?

 

Download Gratis E-boeken:

Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf

 

Contactgegevens

RU Curious?
Stierstraat 47x
318BK Dordrecht
Email: contact@rucurious.nl
KvK: 24488771