De factoren in de branche zijn niet te beheersen, maar wel enigzins te beïnvloeden.
Ga in je ondernemingsplan in op de drijvende krachten die zich in de branche laten gelden.
Een van de eerste vragen die bij het opstellen van een ondernemingsplan op zou moeten komen is: in welke branche is je onderneming precies actief?
- In welke behoeften voorziet het product?
- Welke onderliggende krachten spelen een rol?
- Welke rol speelt de onderneming hierin?
En hoewel er geen 2 branches gelijk zijn, is er wel sprake van enkele elementaire factoren die in diverse branches min of meer gelijk zijn.
1) Structuur: – concurrentiestrijd –nieuwe technologie – entree drempels – exit drempels
2) Markten: – omvang markt – groei markt – productkeuze – alternatieven
3) Relaties: – leveranciers – consumenten – distributeurs
4) Financieel: – kostentrends – winstmarges
Begin met een analyse van de branche waarin je onderneming actief is.
Voor een verkorte analyse kan je de vragenlijst invullen. Het geeft je een beeld van en zet je aan het denken over de markt waarin je actief bent.
Ongeacht de branche waarin je actief bent, de wereld om je heen wordt gevormd door krachten die je moet herkennen en waar je rekening mee moet houden om succesvol te kunnen zijn.
Besteed aandacht en inzet aan het analyseren en lokaliseren van andere factoren die van invloed op je branche kunnen zijn.
Als je enige tijd hebt besteed aan het achterhalen van de krachten die bepalend zijn voor de branche waarin je actief bent, zet dan vervolgens je inzichten en bevindingen op papier.
“Maak meer winst op internet'” maakt alle stappen om Geld te verdienen op internet simpel.
De gids van beginner tot expert om Geld te verdienen op internet!
Wil jij Geld verdienen in crisistijd?
Vergroot je inkomen!
Maak Meer Winst op Internet
171 Pagina’s Informatie
5 gratis e-boeken extra
Niet goed geld terug!
Artikelen over het Ondernemingsplan:
Hoe maak ik een ondernemingsplan?
–Wat staat in een ondernemingsplan?
–Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
–Hoe stel je de ondernemingsmissie op?
–Hoe stel ik doelstellingen en deeldoelstellingen op?
–Ondernemingswaarden
–Vragenlijst voor de ondernemer
–Ondernemingsvisies
De Analyse
De analyse van de maatschappij als geheel
–Demografische factoren
–Sociaal/Culturele factoren
–Technologische factoren
–Ecologische factoren
–Politiek/Juridische factoren
–Economische factoren
Analyse van de Markt
–Structuur
–Markt
–Relaties
–Financiën
–Verkorte analyse
Analyse van de Klant
–Waarom kopen klanten jouw producten?
–Hoe bepalen de klanten hun keuze?
–Hoe accepteert de klant jouw product?
Marktsegment
–Wie koopt er?
–Wat kopen zij?
–Waarom kopen zij?
–Hoe vind je jouw marktsegment?
Download Gratis E-boeken:
Hot Insider Secrets
Het geheim van Succes op Internet
Verandering gaat niet vanzelf