Het einde van de oude streepjescode?

Steeds vaker ziet men kleine zwart wit gekleurde vierkantjes op producten en gebouwen staan. Wat zijn deze geheimzinnige vierkantjes en wat kan men er mee?

QR codeIedereen is bekend met de streepjescode. In elke supermarkt wordt deze streepjescode door de caissière gescand waarna er kan worden afgerekend.

De QR-code, een afkorting van Quick Response Code, is een kansrijke opvolger van deze techniek. De QR-code is een voorbeeld van een zogeheten twee dimensionale barcode. De twee dimensies zijn de horizontale en de verticale as die beide informatie bevatten.

Techniek

De QR code kan door veel applicaties snel worden uitgelezen en kan op twee manieren worden ingezet. Of de gebruiker wordt doorverwezen naar een andere locatie zoals een internetpagina, of de QR-code zelf bevat alle data.

In dat laatste geval kan er gebruik gemaakt worden van een QR-code met gekleurde velden. Een simpele code met 24 kleuren kan circa 1,8 Megabyte aan data bevatten. Als men 256 kleuren gebruikt neemt de opslag capaciteit zelfs toe tot circa 1,2 Gigabyte per code.

Gebruik

In Japan zijn QR-codes inmiddels een bekend verschijnsel. In Nederland kan zijn de eerste codes terug vinden op flessen wijn, vliegtickets, T-shirts, postpakketten, billboards, visitekaartjes, bushaltes en sinds 2009 ook op gebouwen en monumenten in de stad Utrecht.

De eindgebruiker heeft voor het uitlezen slechts een smartphone met camera nodig en een applicatie die de code kan uitlezen. Deze applicatie is voor vrijwel alle smartphones gratis te downloaden.

Invoeren

Voor bedrijven die 2D-barcodes willen inzetten is de implementatie ook vrij simpel. De QR-codes kunnen gratis worden aangemaakt. Indien men kiest voor een 2D-barcode in combinatie met een website die geschikt is voor mobiele telefoons, behoeft alleen het inrichten van de server nog enige aandacht.

Hoewel de technisch inhoudelijke kant van de QR-code wel complex is, is het gebruik voor zowel bedrijf als eindgebruiker zodanig simpel dat de invoering 2D-barcode niet echt als spannend kan worden gezien.

Doorbraak

De QR-code maakt een goede kans als opvolger van de streepjescode. Toch laat een echte doorbraak nog even op zich wachten. Het succes is afhankelijk van het aantal smartphones dat de code kan uitlezen.

Hier ligt een kans voor fabrikanten, idealiter ondersteund door een promotiecampagne vanuit het bedrijfsleven. Zie voor meer informatie: http://www.qrcode.nu/

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie