Voorbeelden van goede websites

De tijd van: even een website op internet zetten en dan slapend rijk worden, is allang voorbij. Zonder goede website win je als bedrijf de oorlog niet meer. Hoe krijg je een goede website? De 100 beste websites geven het goede voorbeeld.

Zes miljard, 375 miljoen euro. Zoveel geld gaf de Nederlandse consument in 2009 online uit, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Meer dan een derde van dat bedrag ging naar reizen, maar ook online winkels in hardware, software, elektronica, entertainment en kleding verdienden miljoenen.

Booking.com, bol.com en agisweb.nl zijn de drie beste websites van 2010. Booking.com komt ­daarbij als ­eerste uit de test, net iets voor Bol.com en Agisweb.nl. Die score dankt de hotelwebsite onder meer, aldus 3.380 respondenten, aan de ­betrouwbare user generated content, het grote aanbod, en de inhoudelijke ­informatie.  De sites werden onder meer beoordeeld op de eerste indruk die ze gaven, het imago,  de kwaliteit, de gebruiksvriendelijkheid en de informatiewaarde.

Een goede website heeft een imago dat aansluit bij wat de mensen willen en verwachten. Dat imago is een combinatie van online en offline. Als mensen bijvoorbeeld naar de site van bol.com gaan, dan verwachten ze dat bekende dikke mannetje te zien. Dat moet kloppen. Verder moet de informatie goed zijn en de betrouwbaarheid is cruciaal. Het verschilt overigens van branche aan welke eisen de site moet voldoen.

Proefpersonen werden uitgenodigd om in een computerlaboratorium zoekopdrachten uit te voeren. Vooral afhaakmomenten zijn belangrijk voor een site. Die kunnen verschillende redenen hebben. Stel je zit op een vakantiesite en je wilt een appartement boeken en je kinderen meenemen; als er nergens staat of een appartement kindvriendelijk is, dan haak je af.

De top 3

1. Booking.com
De website blijkt goed vindbaar en is in veel gevallen ook de eerste website die respondenten bezoeken. Dit is een belangrijk gegeven. Booking.com wordt geroemd om het grote aanbod, de gastenbeoordelingen en de inhoudelijke informatie. Gemiddeld werd de website door 22,5% van de respondenten aangewezen als favoriete aanbieder. Op het thema Voorkeur, dat door meer factoren wordt bepaald dan eerdergenoemd percentage alleen, scoort Booking.com het hoogst van de gehele top 100.

Volgens Booking.com is het geheim van hun succes de eenvoud. “Er komen bij ons dagelijks mensen langs die tegen ons zeggen dat we er veel meer bij kunnen doen. Maar je moet niet elke kans grijpen die voorbijkomt. Wij verkopen hotels. En niets ­anders. Wij doen liever één ding ­verschrikkelijk goed, dan allerlei dingen een klein beetje. Superinvesteerder ­Warren Buffett  zegt alleen te investeren in bedrijven die a fool can run. Daar zie ik veel in. Veel bedrijven gaan ten onder aan complexiteit.”

2. Bol.com
Bol.com kwam in zeven verschillende onderzoeken naar voren, en eindigde maar liefst drie keer op de eerste plaats. Tijdens het onderzoek naar online boekverkoop werd de website door een verbluffende 97,5% van de respondenten gevonden, en vervolgens door 50% als favoriet aangewezen. Ook beide onderzoeken naar digitale camera’s werden gewonnen. Voor laptops en televisies blijkt Bol.com nog niet de meest logische partij, wat de website de nummer 1 positie in deze lijst kost. Wel scoort de website het hoogst op de thema’s Kwaliteit en Web Imago van de gehele top 100.

3. Agisweb.nl
De website van zorgverzekeraar Agis eindigde bovenaan in drie van de zes onderzoeken waarin ze werd gevonden. Alle metingen van het onderzoek naar zorgverzekeringen werden zeer overtuigend gewonnen, door gemiddeld 22,5% van de respondenten te overtuigen. Tijdens oriëntaties naar uitvaartverzekeringen wordt de website nog niet vaak genoeg gevonden. Agisweb.nl scoort vooral hoog op de thema’s Informatiewaarde en Gebruiksvriendelijkheid.

Verschillen in scores per thema

De onderlinge verschillen in scores per thema zijn behoorlijk. Websites uit de top 10 scoren per thema gemiddeld 0,8 punt hoger dan het algehele gemiddelde. Het vertrouwen in een aanbieder lijkt op basis van deze scores de grootste invloed te hebben op de beslissing om door te gaan op een website. De voorsprong van de top 10 op de rest van het veld is op dit deelaspect het grootst, waarna significant meer respondenten op de websites doorgaan en er uiteindelijk zouden willen afnemen.

Beste websites per element

In het volgende overzicht de beste websites per onderzocht thema. Zoals in de tabel te zien is, scoren de websites van HEMA Verzekeringen en Bol.com op twee verschillende thema’s het hoogst van de top 100.

Bron: WUA

, , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie