Analyse van de branche

Wil je een basis voor succes leggen, dan is het belangrijk te weten wat je te wachten staat, zodat je kan reageren op bedreigingen of mogelijkheden voor je onderneming. Onderzoek wat  je nodig hebt om succesvol te zijn en bereid je voor op mogelijkheden en risico’s die op je onderweg tegenkomt.

De factoren in de branche zijn niet te beheersen, maar wel enigzins te beïnvloeden.

Ga in je ondernemingsplan in op de drijvende krachten die zich in de branche laten gelden.

Een van de eerste vragen die bij het opstellen van een ondernemingsplan op zou moeten komen is: in welke branche is je onderneming precies actief?

  • In welke behoeften voorziet het product?
  • Welke onderliggende krachten spelen een rol?
  • Welke rol speelt de onderneming hierin?

Als je antwoord kan geven op deze vragen, dan heb je een goed beeld van de markt waarin je actief bent.

Kodak beoordeelde zichzelf ooit als actief in de branche van het chemische beeld. Maar mensen willen helemaal geen chemisch beeld bewaren. De mensen willen hun mooiste momenten bewaren.

Koeriersdiensten bevinden zich niet alleen in de bezorgservice. Eigenlijk bevinden zij zich in de verzekeringsbranche. Klanten willen absolute zekerheid dat hun zending op tijd aankomt. Daarvoor zijn ze bereid flink te betalen: gewoon voor hun gemoedsrust.

Ook voor bedrijven die wenskaarten verkopen kan je beoordelen dat zij in het verzekeringswezen zitten. Het product verzekert hen tegen een schuldgevoel als zij een huwelijk of verjaardag gemist hebben.  Of tegen het ongewenste gevoel om niet aardig gevonden te worden. Dat is de onderliggende behoefte van de klant die eraan ten grondslag ligt.

Dus deze vragen komen ook terug bij de bepaling wie je klanten zijn: Welke behoeften hebben je klanten? Welke motieven zoeken mensen om hun behoeften te bevredigen? Als de antwoorden van je branche overeenkomen met de antwoorden van je klanten dan sluiten de behoeften van je klanten aan bij wat je te bieden hebt. Dat is de sleutel tot succes.

En hoewel er geen 2 branches gelijk zijn, is er wel sprake van enkele elementaire factoren die in diverse branches min of meer gelijk zijn:

1)      Structuur: – concurrentiestrijd –nieuwe technologie – entree drempels – exit drempels

2)      Markten: – omvang markt – groei markt – productkeuze – alternatieven

3)      Relaties: – leveranciers – consumenten – distributeurs

4)      Financieel: – kostentrends – winstmarges

Van al deze factoren waarin je onderneming actief is maak je een analyse .

Besteed aandacht en inzet aan het analyseren en lokaliseren van andere factoren die van invloed op je branche kunnen zijn.

Als je enige tijd hebt besteed aan het achterhalen van de krachten die bepalend zijn voor de branche waarin je actief bent, zet dan vervolgens je inzichten en bevindingen op papier.

Ongeacht de branche waarin je actief bent, de wereld om je heen wordt gevormd door krachten die je moet herkennen en waar je rekening mee moet houden om succesvol te kunnen zijn.

Voor een verkorte analyse kan je de vragenlijst invullen die op de site staat. Het geeft je een beeld van en zet je aan het denken over de markt waarin je actief bent.

voor meer informatie over de analyse van de markt

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie