Aankoopgedag en internet

Google, TNS en IAB Europa lanceren een website die tot in detail laat zien welke rol internet speelt in het online en offline aankoopgedrag van consumenten.

Eind dinsdagmiddag lanceerden de drie organisaties op het Interact-congres in Barcelona de website Consumerbarometer.eu. Kleine en grote bedrijven, maar ook mediabureaus, kunnen hier harde cijfers vinden van opvattingen, ervaringen en feiten rondom consumentengedrag.

De kernvraag die de oprichters met de online barometer willen beantwoorden is: “Wat gebeurt er bij de consument? Wat doet hij tijdens online vooronderzoek en hoe koopt hij daadwerkelijk”.

Uit de cijfers komt bijvoorbeeld naar voren dat 61 procent van de Nederlanders zich eerst oriënteert voordat hij een artikel gaat aanschaffen.

De site is in feite een grafische schil bovenop een grote bak met cijfers over consumentengedrag. Gebruikers kunnen zelf variabelen invoeren om een bepaalde situatie te onderzoeken.

Consumerbarometer.eu (.com werkt ook) is gebaseerd op 50.000 interviews met consumenten in 25 Europese landen. Het streven is het project te dupliceren naar Noord-Amerika en Azië. De brondata worden ieder jaar vernieuwd, wat ook een beeld geeft over de ontwikkelingen in de tijd.

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie